בתי אבות סיעודיים – למי מיועד בית אבות סיעודי?

בית אבותפתרונות הדיור לאוכלוסיית בני הגיל השלישי יכולים להיות מכמה וכמה סוגים. בין היתר ניתן למצוא דיור מוגן פרטי שנועד לקשישים עצמאיים לצד בתי אבות בניהולן של עמותות, בתי אבות לאנשים הסובלים מתשישות נפשית לצד בתי אבות סיעודיים או כאלה שערוכים לספק טיפול רפואי מורכב וכן שירותי החלמה.

בשורות הבאות נרחיב על המשמעות של בתי אבות סיעודיים. בין היתר נראה לאילו אנשים בתי אבות כאלה יכולים להתאים, נראה את ההבדלים בין מצבים סיעודיים שונים, נבין שלא כל בתי האבות הסיעודיים דומים זה לזה וגם נראה למי ניתן לפנות כאשר זקוקים לסיוע במימון הטיפול הסיעודי.

סיעודי וסיעודי מורכב

ככלל, בתי האבות הסיעודיים נועדו להעניק טיפול מתאים כמו גם תנאי מגורים מותאמים לאנשים שיכולת התפקוד שלהם רחוקה מלהיות מלאה.

עם זאת, חשוב לדעת שמצבים סיעודיים אינם מקשה אחת וישנם מצבים קלים יחסית לצד מצבים הרבה יותר מורכבים.

פתרונות הדיור לאוכלוסיית בני הגיל השלישי יכולים להיות מכמה וכמה סוגים. בין היתר ניתן למצוא דיור מוגן פרטי שנועד לקשישים בתפקוד גם בלי להיות מוגדר כסיעודי ממש.

בתי אבות אחרים מעניקים טיפול למי שנמצא כסיעודי על פי מבחן יכולת התפקוד המוכר (ADL), שנעשה על ידי גורמים מוסמכים ואשר מוכר על ידי קופות החולים ועל ידי המוסד לביטוח לאומי.

חשוב לדעת שיש גם מוסדות מיוחדים שמעניקים טיפול לאנשים המוגדרים כסיעודיים מורכבים ויש גם מקומות המתאימים לאנשים הסובלים מקשיי תפקוד לא על בסיס פיזיולוגי כי אם על בסיס נפשי (אלו הם בתי אבות המיועדים לתשושי נפש).

בית אבות ובית חולים

כאשר רוצים להבין לעומק את ההבדל בין בתי אבות סיעודיים שונים נציין שבקצה העליון מבחינת מורכבות הטיפול קיימים מוסדות שהם למעשה בתי חולים סיעודיים המשולבים בבתי אבות.

כאן, תנאי המגורים מזכירים מאוד תנאי אשפוז בבית חולים ביחד עם מאפיינים של בית אבות לכל דבר. עובדה זו נובעת מכך שמצב סיעודי מורכב מחייב השגחה וטיפול רפואי, מתן עירויים שונים, טיפול בבעיות נשימה קשות וכדומה.

עוד נזכיר שלא תמיד חייבים לעבור לבית אבות סיעודי רגיל כאשר חלה ירידה במצבו של הקשיש שנמצא בבית אבות או בדיור מוגן לעצמאיים. לא מעט בתי אבות כוללים לצד מחלקה לדיירים עצמאיים עם יחידות דיור פרטיות גם מחלקה אחת או יותר שנועדה למתן טיפול סיעודי ו/או מחלקה לתשושי נפש.

באישור משרד הבריאות

חשוב לדעת שבית אבות סיעודי חייב להיות מוסד מוכר ומפוקח, שבו מתקיימות ביקורות קבועות של משרד הבריאות. לא די שהמקום יתהדר בפיקוח של משרד העבודה שכן תנאי המגורים, עבודת האחיות, העובדות הסוציאליות וכל המתקנים הדרושים לטיפול סיעודי חייבים לעמוד בתנאים ובתקנות ידועים.

בבית אבות סיעודי ניתן למצוא צוות רב מערכתי שכולל רופא עם התמחות בגריאטריה, רוקח, אחיות מוסמכות, מטפלים מקצועיים, עובדות סוציאליות. בנוסף מועסקים גם עובדי ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיסטים, רכזי תרבות ורווחה, עובדי מטבח, אנשי מנהלה ועוד.

מימון פרטי או ציבורי

שאלה חשובה שמטרידה לא מעט אנשים המתעניינים בפתרון של בתי אבות סיעודיים לעצמם או לקרובי משפחתם היא שאלת המימון. אכן, טיפול סיעודי הוא טיפול יקר ואין זה דבר של מה בכך. עם זאת, יש כמה דרכים בהן ניתן לממן את השהות בבית האבות – כולו או לפחות חלקו.

ראשית, ניתן לעשות שימוש בביטוח פרטי כפי שמציעות קופות החולים או כפי שמציעות חברות ביטוח פרטיות (ביטוח סיעודי).

שנית, ניתן להיעזר במוסד לביטוח לאומי לעומדים בקריטריונים שונים. בנוסף, ניתן לפנות בבקשה לקוד (שמשמעותו סיוע במימון בית האבות) על פי קריטריונים סוציואקונומיים ועל בסיס מקום פנוי.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

ביטוח סיעודי: כדאי לרכוש או לא? וכיצד מגישים תביעה לתשלום?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715450

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    הנהלת האתר אינה קשורה לבתי האבות הנסקרים באתר זה לרבות מספרי טלפון, פרסומות, טפסים וקישורים המופיעים באתר. המידע נועד למתן שירותי יעוץ והכוונה שאינו קשור לעסק זה או אחר. ניתן לפנות באופן ישיר לכל מקום.

    פניות למנהל האתר

    חייגו עכשיו צרו קשר