מהו בית אבות סיעודי מורכב?

בית אבותאדם שנמצא במצב סיעודי יכול להיות צעיר או מבוגר אולם מרבית האנשים שעומדים בהגדרה של מצב זה (מבחינה תפקודית) יהיו מטבע הדברים אנשים מבוגרים וקשישים. קשישים שמצבם מקשה עליהם או מונע מהם לתפקד באופן עצמאי ומשביע רצון זקוקים למענה מוסדי – טיפולי בצורה של בית אבות מתאים.

חשוב לשים לב שבתוך הקטגוריה הסיעודית ישנה חלוקה פנימית למצב סיעודי רגיל וכן למצב סיעודי מורכב.

הגדרת מצב סיעודי מורכב

כדי להגדיר מהו מצב סיעודי מורכב יש להבין תחילה מהו מצב סיעודי "רגיל". אדם סיעודי הינו כזה שמתקשה לתפקד באופן עצמאי בשל פגיעה גופנית, מחלה או הידרדרות קוגניטיבית.

למעשה, זהו אדם שזקוק לסיוע בהיקף משתנה לצורך ביצוע פעולות בסיסיות כגון שמירה על היגיינה, אכילה ושתיה, ניידות בסיסית, התלבשות, התמצאות במרחב, אי שליטה בסוגרים וכדומה. מצב סיעודי מורכב מאפיין אנשים שעונים על התנאי "סיעודי" אולם שמצבם מורכב עוד יותר בשל סיבות כגון:

  • מצב רפואי מיוחד, קרוב יותר לזה המצריך השגחה רפואית של בית חולים באופן מתמשך.
  • הזדקקות למתן טיפול של עירוי תוך ורידי (תזונה או תרופות) בתדירות גבוהה או לצמיתות.
  • קושי נשימתי שמחייב מעקב מיוחד או שימוש בעזרי נשימה ביום ובלילה.
  • צורך במענה מורכב בשל פגיעה או הידרדרות רב מערכתית.
  • צורך במתן טיפולי דיאליזה, קיום מחלות כרוניות ותסמינים קשים, מחלות עם כאבים קשים, קשישים הזקוקים לעירור דם בתדירות ידועה מראש ועוד.

טיפול בהתאם לצורך

כפי שניתן להניח מתוך הנאמר עד כה, מצב סיעודי מורכב איננו מקשה אחת ויש הבדלים של ממש במצבם של קשישים בקטגוריה תפקודית כזאת.

לכן, כאשר בוחרים בית אבות סיעודי מורכב יש לעשות זאת בהתאם למצבו של הקשיש, בהתאם לסוג הטיפול או הטיפולים שלהם הוא זקוק בנקודת הזמן הנוכחית וכן מתוך ראיה לעתיד. חשוב לדעת שטיפול סיעודי מורכב יכול להינתן:

  • בבתי אבות שהם למעשה גם בתי חולים סיעודיים.
  • בבתי אבות רגילים שיש בהם מחלקה סיעודית עם אמצעים לטיפול סיעודי מורכב.
  • בבתי אבות מסוימים שמנוהלים על ידי קופות החולים, במוסדות פרטיים ולעיתים גם במקומות שמנוהלים על ידי עמותה או ארגון אחר שלא למטרות רווח.

הנקודה המרכזית היא שחייבת להיות התאמה מלאה בין מצבו של הקשיש לבין ההיערכות של המוסד מבחינת אנשי צוות, מכשור רפואי, רופאים ואחיות וכדומה.

בחירה נכונה בבית האבות תיעשה לרוב תוך התייעצות עם הרופא המטפל, עם משרד הבריאות, עובדת סוציאלית וכיוצא באלה.

בני משפחה שחפצים לסייע לקשיש יוכלו בהחלט לבדוק ולהתרשם מכמה בתי אבות סיעודיים שונים כדי להחליט על המקום המתאים גם מבחינת תנאים וגם מבחינת אווירה, מיקום ועלויות.

מימון פרטי או ציבורי

טיפול סיעודי מורכב הינו טיפול שעולה כסף, הרבה מאוד כסף. מסיבה זו חשוב לדעת שהמימון יכול להיות פרטי, ציבורי או משותף. כמו מצב סיעודי "רגיל", מי שיש ברשותו ביטוח פרטי סיעודי יכול לקבל מימון באמצעות הגשת תביעה לחברת הביטוח. אפשרות נוספת היא פניה למשרד הבריאות בבקשה לקבל קוד. הקוד הוא מונח מקצועי למימון ציבורי, שניתן רק לאחר אבחון מצבו של הקשיש ולאחר בחינת מאפיינים סוציואקונומיים של הקשיש עצמו ושל בני משפחתו הקרובים.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

ביטוח סיעודי: כדאי לרכוש או לא? וכיצד מגישים תביעה לתשלום?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715450

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    הנהלת האתר אינה קשורה לבתי האבות הנסקרים באתר זה לרבות מספרי טלפון, פרסומות, טפסים וקישורים המופיעים באתר. המידע נועד למתן שירותי יעוץ והכוונה שאינו קשור לעסק זה או אחר. ניתן לפנות באופן ישיר לכל מקום.

    פניות למנהל האתר

    חייגו עכשיו צרו קשר