פתרונות נגישות בבתי אבות

בתי אבות, מעצם ההגדרה שלהם, הם מוסדות מגורים המיועדים לאוכלוסייה המבוגרת. למרות שלכל בית אבות יש מאפיינים חוקיםפתרונות נגישות בבתי אבות משלו, אפשר לטעון בפה מלא שהמטרה שלהם היא לספק לאדם המבוגר סביבת מגורים בטוחה – לצד שורה ארוכה של שירותים החיוניים עבורו מפאת גילו ורמת התפקוד הנמוכה שלו (בהשוואה לגילאים מוקדמים יותר, כמובן). בתי אבות הפועלים כיום בישראל נחלקים לכמה קבוצות על פי הגורם המתפעל אותם ובעיקר רמת התפקוד של אוכלוסיית היעד, לרבות בתי אבות לעצמאיים, בתי אבות סיעודיים וכן הלאה.

בחירה של בית אבות אינה דבר של מה בכך, כאשר יש משתנים שונים אותם רצוי להכניס לתוך משוואת קבלת ההחלטה. רמת ההנגשה של בית האבות היא בוודאי אחד החשובים שבהם, כאשר יש לשאול בדיוק מהם פתרונות הנגישות המוצעים במקום ועד כמה הם מתאימים למאפיינים ולצרכים של אוכלוסיית היעד.

מהם פתרונות הנגישות המקובלים כיום בבתי אבות?

בתי אבות חייבים להיות מונגשים באופן מלא, כאשר בפועל יש כמה פתרונות המספקים להם את זה. כאשר מדובר בבית אבות עם כמה מפלסי גובה, כפי שקורה ברוב המקרים, מעלית הופכת לפריט חובה. חשוב לתכנן את המעליות בצורה מושכלת, בהתייחס למיקום שלהן, לגודל המעלית, למספר הנוסעים האפשרי וכן הלאה. קשישים הרי אינם יכולים להמתין דקות ארוכות מדי למעלית או לשהות בצפיפות לא נעימה במעלית קטנה. לכן כל התפשרות בהיצע המעליות ובמאפיינים שלהן עלול להקשות על דיירי בית האבות, ובכך למנוע מהמקום לבצע את התפקיד שלשמו הוא הוקם.

יש מקרים בהם בית האבות מעוניין "לתגבר" את היצע המעליות שלו, או לחלופין להוסיף בצורה פשוטה יחסית מעליות נוספות במבנה. מעלונים הם פתרונות מתבקשים בתרחישים אלו, גם מכיוון שהם לא מצריכים תשתית מורכבת מדי. את המעלונים אפשר להתקין בחלקים הפנימיים או החיצוניים של המבנה, בחלק מהמקרים בלי שיש צורך בפיר או בתשתיות ייעודיות אחרות. מעליות שירות ומשא הן פריט הכרחי אחר ברוב בתי האבות, בעיקר על רקע הצורך להוביל למפלסים השונים פריטים גדולים וכבדי ערך: מכשירי ומערכות בדיקה למשל.

אם בית האבות כולל מפלסי מדרגות, אפשר להפוך את ההתניידות בהם לנוחה יותר באמצעות מדרגונים. מדרגון כיסא או מדרגון משטח עשויים לאפשר להתמודדות עם העלייה והירידה במדרגות, משימה מורכבת ולעיתים בלתי אפשרית עבור אנשים מבוגרים. עם זאת, אפשר לטעון שהם פחות מתאימים בבתי אבות בהם אוכלוסייה גדולה של דיירים. השימוש במדרגונים הוא בדרך כלל לאדם אחר או לאנשים ספורים, מה גם שהתנועה כאן היא איטית יותר בהשוואה למעליות ולמעלונים.

רמת נגישות משפיעה גם על בחירת בית אבות

היצע פתרונות הנגישות הוא אחד מבין השיקולים שיש לקחת בחשבון כאשר באים לבחור מסגרת מגורים לאדם המבוגר. למרות שיש דרישות בסיסיות שבית האבות חייב לעמוד בהן כדי לקבל אישור פעילות, מומלץ שלא לקחת כמובנת מאליה את עובדת היותו מתאים באופן מלא לצרכים של האוכלוסייה המבוגרת. גם הסתמכות על המפרט הרשמי של בית האבות, או על ההצהרות של אנשיו, עלולה להיות מורכבת.

השורה התחתונה בבחירת בית אבות היא שבית אבות רצוי מאוד לבחור רק לאחר שמבקרים בו באופן ישיר – עם האדם המבוגר כמובן – ובוחנים אותו מכל זווית, כולל בהתייחס לשאלת הנגישות. חשוב לראות בדיוק כמה מפלסים כולל המקום, איך בדיוק נעשה המעבר בין המפלסים ועד כמה פתרונות הנגישות שנבחרו אכן מתאימים לרמת התפקוד של הדיירים ובמספרם. כמובן שמומלץ שהאדם המבוגר יתנסה בשימוש במערכות ובאביזרי הנגישות, כדי שניתן יהיה לראות אם הם נוחים ויעילים עבורו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715450

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    הנהלת האתר אינה קשורה לבתי האבות הנסקרים באתר זה לרבות מספרי טלפון, פרסומות, טפסים וקישורים המופיעים באתר. המידע נועד למתן שירותי יעוץ והכוונה שאינו קשור לעסק זה או אחר. ניתן לפנות באופן ישיר לכל מקום.

    פניות למנהל האתר

    חייגו עכשיו צרו קשר