מצבו התפקודי של אדם מבוגר – משפיע על התאמת בית אבות

בית חוליםכאשר אדם מבוגר מגיע למצב בו הוא אינו מסוגל לתפקד בעצמו מבחינה קוגניטיבית או רפואית, ואינו יכול עוד להישאר בגפו בביתו, מתעורר הצורך בהעברתו לבית אבות, בו יוכל לקבל מענה לצרכיו האישיים. אלו הם עיתות משבר עבור המבוגר ובני משפחתו והבחירה בין מגוון סוגי בתי האבות הקיימים עלולה לעיתים להיות מכרעת.

מצב תפקודי נקבע בהתאם ליכולות התפקוד של המבוגר, כפי שהוגדר על ידי רופא מומחה בגריאטריה, ועל ידי הגריאטר המחוזי מטעם משרד הבריאות. המצבים התפקודיים משתנים בין מצב סיעודי, תשוש, סיעודי מורכב, תשוש נפש או מצב סופני.

הבנת המצב התפקודי של הקשיש

בני המשפחה הבוחרים בסוג בית האבות המתאים למצבו התפקודי של הקשיש, צריכים להבין את מצבו התפקודי, ולבחור במסגרת אשר תתאים למצב האישי ותספק את הפתרון והמענה הטובים ביותר לכל צרכיו.

סיעודי/סיעודי מורכב

במצב זה, אדם מבוגר סובל מקשיי תפקוד ומוגבלות רפואית מורכבת, כלומר, הוא סובל ממצב רפואי או קוגניטיבי שאינו יציב המתבטא בבעיות מורכבות של נשימה, פצעי לחץ עמוקים, מחלה סופנית או צורך במתן טיפול תוך ורידי.

מבוגרים במצב סיעודי מורכב יופנו למסגרת בית אבות בו פועל צוות מקצועי ורפואי נרחב המיומן בטיפול במצב זה, או לבית חולים גריאטרי הפועל תחת פיקוח ורישוי משרד הבריאות. האשפוז במחלקה לסיעוד מורכב ממומנת על ידי קופות החולים השונות, בתוספת השתתפות עצמית של המבוגר או בני משפחתו. ישנה גם הבחנה רחבה בין מצב שהוא סיעודי לבין מצב שהוא סיעודי מורכב שכאמור, נקבע על פי רמת בריאותו של האדם מבוגר – קריטית יותר או פחות.

מבוגר עצמאי

במצב זה, אדם אינו נזקק לסיוע בתפקוד היומיומי או בניידות, אך עדיין הוא זקוק להשגחה. במצב זה דגש הטיפול בבית האבות ניתן יותר על רווחה נפשית ופעילויות חברתיות המרחיקות אדם מבדידות ביתו ומונעות התדרדרות מנטאלית כגון דיכאון. מבוגרים עצמאיים יכולים לבחור אף בשהות במסגרת של דיור מוגן בה הם מקבלים השגחה קבועה מסביב לשעון, נהנים מפעילויות חברתיות וסיוע קל המותאם לצרכיהם האישיים.

מבוגר תשוש

במצב זה, בריאות המבוגר ירודה, כתוצאה ממחלה כרונית, ליקוי רפואי או גורמים נפשיים המונעים ממנו לתפקד במהלך היומיום, והוא זקוק לסיוע בהלבשה, ניידות, האכלה ורחצה. בית האבות המתאים למבוגר זה הוא בית אבות המעסיק צוות מקצועי ורפואי מיומן בטיפול במצב זה ומעניק מענה ופתרון מקיפים ומלאים המותאמים למצב האישי.

תשוש נפש

זהו אדם מבוגר שעדיין שומר על ניידות, אך חווה התדרדרות קבועה ומשמעותית ביכולת המנטאלית, מצב זה נקרה גם שיטיון, ירידה קוגנטיבית או דמנציה, ומתבטא בירידה בהתמצאות בסביבה, ירידה בזיכרון ויכולת שיפוט לקויה. מבוגר זה זקוק לסיוע מלא בתפקוד היומיומי, כולל רחצה, הלבשה, האכלה, הכוונה בניידות, שימוש בשירותים והשגחה קבועה על בטיחותו במהלך 24 שעות ביממה.

מבוגר סיעודי

זהו מבוגר החווה ירידה מתמדת ומורכבת ביכולת התפקוד היומיומי הבסיסית, קשיי ניידות ומצב בריאותי מתדרדר כתוצאה מליקוי כרוני או מחלה ממושכת. מבוגר זה נזקק למעקב וטיפול רפואי על בסיס אשפוז סיעודי לטווח הארוך.

מסגרת שיקום. במסגרת זו זקוק אדם מבוגר (או צעיר) לתקופת שיקום לקראת השיבה לתפקוד פעיל, עצמאי ובריא. מסגרת זו מעניקה למבוגר טיפול הניתן על ידי צוות נרחב הכולל פיזיותרפיסטים, רופאים, מרפאים בעיסוק, אחיות, מרפאים בעיסוק ופסיכולוגים; הטיפול מותאם אישית על פי יכולות המבוגר, ומשלב בתהליך את בני המשפחה, עד השגת יכולת תפקוד תקינה ביומיום.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715450

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    הנהלת האתר אינה קשורה לבתי האבות הנסקרים באתר זה לרבות מספרי טלפון, פרסומות, טפסים וקישורים המופיעים באתר. המידע נועד למתן שירותי יעוץ והכוונה שאינו קשור לעסק זה או אחר. ניתן לפנות באופן ישיר לכל מקום.

    פניות למנהל האתר

    חייגו עכשיו צרו קשר