גישור גירושין בגיל השלישי – כך תעשו את זה נכון

זה לא סוד שאחוזי הגירושין בישראל ובעולם המערבי גבוהים ורק גדלים משנה לשנה. אם בעבר התפיסה המקובלת הייתה שגירושיןגישור גירושין בקרב בני גיל הזהב הם באופן כמעט בלעדי מנת חלקם של הזוגות הצעירים יותר (בעיקר מכיוון שבגילאים המאוחרים האדם פחות חותר לשינויים ומסתפק במה שבנה עד כה), אנחנו עדים לעלייה משמעותית בגירושין בקרב בני גיל הזהב. הסיבות לכך עשויות להיות קשורות לעלייה באורח החיים ובאיכות החיים, ערעור התא המשפחתי לאחר עזיבת הילדים את "הקן", שחיקה, הגשמה עצמית וכן הלאה.

חשוב לזכור שמקרי גירושין בגיל הזהב שונים באופן מהותי מאשר גירושין בגילאים מוקדמים יותר, ויש שיגידו שאפילו מורכבים יותר. בעזרת גישור גירושין, שאפשרי ואף מומלץ בקרב זוגות ותיקים, ניתן לבצע את התהליך על הצד הטוב ביותר.

מה מייחד גירושין בגיל הזהב מגירושין בגילאים אחרים?

גירושין בגיל הזהב הם גירושין לכל דבר ועניין, כך שגם בהם יש להסדיר את הסוגיות הנובעות מעצם סיום היחסים הזוגיים בין הצדדים. עם זאת, קיים לרוב הבדל מהותי בנושאים הנמצאים במחלוקת בהשוואה לגירושין "רגילים". ברוב מקרי הגירושין בגיל הזהב אין התייחסות לסוגיות של משמורת ילדים והסדרי ראייה, פשוט כי בדרך כלל הילדים כבר בוגרים מספיק בתקופה זו.

אם חשבתם שגירושין בגיל הזהב יהיו בהכרח פשוטים יותר, בעקבות השינויים הללו, חשבו שנית. סוגיית הרכוש היא מורכבת במיוחד, אפילו בהשוואה לזוגות סטנדרטיים. לאחר שנים משותפות רבות, בהם צברו בני הזוג לא מעט נכסים יחדיו, מאתגר לקבוע כיצד יחולק הרכוש (הן במקרה של נכסים פיזיים ועל אחת כמה וכמה בנכסים שאינם מוחשיים, למשל פנסיה של אחד מבני הזוג), מהי האחריות לרכוש של כל אחד מהצדדים, איזה רכוש היה בחזקתו של כל אחד מהצדדים טרם הנישואין וכן הלאה.

גירושין אינם פשוטים מבחינה כלכלית, במיוחד עבור הצד שנושא בנטל התשלומים לשני או שיוצא כשידו על התחתונה בעוגת חלוקת הרכוש. בגיל הזהב, נראה שהקשיים הללו עלולים להיות מורכבים שבעתיים. ההכנסה של בני הזוג יורדת ברוב המקרים, עם ההפחתה בהיקף העבודה או אפילו היציאה ממעגל העבודה. קיים קושי מהותי למכור דירה קיימת ולרכוש באמצעות הסכום שתי דירות נפרדות, שתשמשנה את כל אחד הצדדים. כל אלו מוסיפים שמן למדורה הרותחת ממילא של הגירושין והסוגיות המרכיבות אותו.

גישור גירושין יכול להפוך את תהליך הפרידה לידידותי ונעים יותר

במידה רבה, ההמלצה לכל זוג המבין שדרכו המשותפת נמצאת לקראת סיום היא לפתור את המחלוקות במידת האפשר במסגרת של גישור, בסופה הסכם גירושין המקובל על כל אחד מהצדדים. דומה שההמלצה הזו נכונה בעשרות מונים עבור בני גיל הזהב המחליטים להתגרש, וזאת עקב כמה סיבות עיקריות.

ראשית, ואולי מעל הכול, ממש לא פשוט להיכנס לשדה המשחק הבוער של הערכאות המשפטיות בישראל בשלב זה של החיים. הדיונים במקרים המגיעים לפתחי בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה נוטים להיות ארוכים וממושכים, כאשר לעיתים יש צורך בשנים ארוכות של דיונים עד לתחילת הדיון ולקבלת הפסיקה. לכך אפשר להוסיף קשיים אפשריים להתנהל עם סיטואציות מורכבות מבחינה נפשית בגילאים אלו, רגישות גדולה ומטען כבד שנושאים אחרי עשרות שנים של נישואין.

הליך גישור הגירושין נעשה באמצעות צד שלישי, שהוא כמובן נייטרלי, ומבוסס על ירידה לפרטים הקטנים של המקרה – תוך הבנה של רצונות וצרכי בני הזוג. בסוף הדרך ניתן למצוא פשרה המקובלת על כל אחד מהצדדים, כי תמיד יש צורך הרי להתפשר, תוך מציאת פתרון הוגן ככל האפשר בהתאם לסיטואציה. לגישור גירושין יתרונות רבים והתהליך עצמו הוא קצר מועד, ידידותי ונעים הרבה יותר מאשר מחלוקות משפטיות, ונראה שזו השאיפה אחרי תקופה כה ארוכה, ולרוב ממושכת, יחדיו.

עוד באותו נושא: נפרדים? על יתרונות הסכם שלום בית לחילופין גירושין

לקריאה נוספת:
The Elder and the Divorce
Unique Challenges that the Elderly Face When They Divorce
Late-Life Divorce and the Impact on Planning for Retirement

merkaz-gishur.org.il

אולי יעניין אותך גם:

ליווי רוחני לבני גיל הזהב – כתף להשען עליה

תעסוקה למבוגרים – המדריך השלם למציאת עבודה לאחר גיל הפרישה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715450

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    הנהלת האתר אינה קשורה לבתי האבות הנסקרים באתר זה לרבות מספרי טלפון, פרסומות, טפסים וקישורים המופיעים באתר. המידע נועד למתן שירותי יעוץ והכוונה שאינו קשור לעסק זה או אחר. ניתן לפנות באופן ישיר לכל מקום.

    פניות למנהל האתר

    חייגו עכשיו צרו קשר